Ştii ce nu este deloc uşor în ziua de astăzi? Nu este deloc uşor să fii designer. Şi când spun asta, pun partea de talent pe ultimul loc în lista de probleme, şi nu că nu ar conta dacă eşti talentat ori ba, ci pentru că există drame mai mari decât cea de a nu excela cu creionul pe foaie. Doar gândeşte-te: cum ai reacţiona dacă ai avea de desenat următorul BMW X6, care trebuie să păstreze forma care l-a consacrat, dar care trebuie să se diferenţieze uşor de generaţia anterioară? Care trebuie să aibă grila rinichi, trebuie să-şi păstreze farurile duble şi trebuie să aibă curba Hoffmeister. Totodată, care trebuie să-şi păstreze aerul impunător de SUV, dar totodată să fie şi cât mai aerodinamic. Şi, în plus, mai nimeni să nu înţeleagă de ce există, totuşi, un Sports Activity Coupé pe lumea asta. Şi probabil că am omis câteva aspecte, însă pentru mine acestea ar fi mai mult decât suficiente pentru un scurtcircuit cerebral.
Ne-am întâlnit, aşadar, cu Tommy Forsgren, suedezul stabilit în SUA responsabil pentru designul actualului BMW X6. Întâlnirea a avut loc la Halele Carol, o clădire interbelică în curs de renovare – mulţumită unui proiect iniţiat de Zeppelin împreună cu Eurodite – a cărei încărcătură istorică şi arhitectură îţi stârnesc reacţii de uimire. În fine, dacă eşti organizator de evenimente, consideră ce am scris aici un pot de milioane. Să revenim la Tommy.
Tommy Forsgren face parte din echipa Designworks BMW USA, un studio de design sub egida BMW care îşi externalizează serviciile pentru terţiari. Tommy are, aşadar, în portofoliu lucrări de naturi diferite: pe lângă proiectul X6, Tommy este responsabil şi pentru logo-ul i de la BMW, şi pentru iahtul Bavaria Cruiser 45, şi pentru carcasa de PC Corsair. Lui Tommy nu-i place să pălăvrăgească prea mult, lui îi place să deseneze, iar asta i-a adus premii pentru design şi satisfacţia de a-şi pune semnătura pre produse finite.
Însă, în ciuda naturii mai degrabă introvertite, Tommy Forsgren ne-a povestit cu mult calm despre etapele desenării unei maşini, despre interacţiunea designer-inginer de-a lungul dezvoltării unui model şi, desigur, despre ce anume transmite BMW X6 – pentru cei mulţi dintre noi care nu au reuşit să-l „citească” aşa cum se cuvine. N-am avut posibilitatea de a-l şi filma pe Tommy, însă am să mă folosesc de interviul video al celor de la BMW Blog România pentru exemplificare.
Ceea ce am putut face, însă, a fost să-l întreb dacă va exista un BMW X6 Cabrio. Ştiu, este o întrebare aparent idioată (spun „aparent” ca să mai distilez un pic termenul „idioată”), însă, hei, la cât de mult neconvenţional emană X6, o versiune decapotabilă este cel mai natural pas pe care ar putea să-l facă BMW cu X6. Probabil că ideea de SUV decapotabil îţi aminteşte de Murano CrossCabriolet – şi ne pare rău pentru că ţi-am readus imaginea asta în minte – însă un experiment lipsit de succes cum a fost cel de la Nissan nu ar trebui să creeze o regulă generală, aceea că un SUV cabrio este o porcărie şi că ar trebui distrus prin incendiere. Mai mult de atât, experimentul celor de la Range Rover ar putea indica reiterarea acestei nişe.
Reacţia şi răspunsul lui Tommy la această întrebare pot fi tălmăcite în două feluri: fie cu „tipul ăsta chiar mă întreabă chestia asta?”, fie cu „oare cum s-a aflat deja despre proiectul acesta?”. După cum ziceam mai sus, Tommy nu este genul de om care să ţină discursuri protocolare despre mai nimic, aşa că răspunsul „N-aş putea să-ţi spun nimic despre asta” este cât se poate de deschis la interpretări. Ori asta, ori îmi doresc eu foarte mult să văd un X6 Cabrio în gama BMW.
P.S.: imaginea din galeria foto nu aparţine BMW, nu este oficială, este doar un blueprint al lui BMW X6 căruia un prieten i-a eliminat plafonul, „ca să vedem cum i-ar sta”. E timpul să te întreb şi pe tine acelaşi lucru: Cum i-ar sta lui X6 decapotabil?